Kunst & cultuur - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Sam Krijger - WaarBenJij.nu Kunst & cultuur - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Sam Krijger - WaarBenJij.nu

Kunst & cultuur

Door: SamdeKrijger

Blijf op de hoogte en volg Sam

20 April 2011 | Aruba, Oranjestad

Dag lieve mensen,

Zo veel gedaan maar zo weinig tijd om alles op te schrijven en te plaatsen. Toch bij deze een update van de afgelopen weken om iedereen weer even te informeren over de dagelijkse zaken op het mooie Aruba. En voor Arubaanse termen heb ik weer heel wat kilometers afgelegd!

Soms krijg je een kriebelgevoel dat je verteld dat je nog te weinig hebt gezien en te veel op je bil hebt gezeten. Dat gevoel verteld je dat het tijd is de lijst er bij te halen. De don’t miss lijst.. En deze bracht mij en Ruud naar de Balashi Gold Smeltery. Prachtig, midden in de Franse Pass een enorme ruïne. We zagen het al helemaal voor ons hoe alles er in het verleden uit zou hebben gezien. Eenmaal thuis kwam ik er tijdens een gesprek met een collega alleen achter dat het grootste gedeelte een niet afgebouwd restaurant bleek te zijn, heerlijk..

Op mijn don’t miss lijst stonden ook punten als: The Experimental Gardens, The Cunucu House en een Rotsformatie binnen de Franse Pass. Prachtig!, was het niet dat we het niet konden vinden.

Punten die we nog wel konden vinden waren binnen het National Park, Arikok genaamd. Hierbinnen zijn we als eerste gestopt bij de zandduinen. Je moet je voorstellen dat je midden in een droge, bruine zand- en rotsvlakte opeens parelwitte duinen tegenkomt. De tweede stop was bij de Fontein grot. Deze grot bleek afgesloten voor toeristen en via een groot hek moesten we naar binnen kijken. De derde stop, de Guadirikiri grot bleek wel open te zijn. Je kon helemaal door het donker naar twee lichtkamers lopen. De vierde stop, de Tunnel of Love bleek ook dicht te zijn. Ter bescherming van de vleermuizen, zodat ze eerst een maandje de rust krijgen om in aantallen te verdubbelen, om vervolgens weer af te sterven door bezoek van luidruchtige en camera flitsende toeristen. Uit frustratie heb ik een foto met flits genomen!

Op een zondag met ik met Shirley op ontdekkingsreis geweest. De aftrap was bij Bugaloe, waar ik een lekkere geitenkaas salade kreeg voorgeschoteld. Vervolgens bracht onze auto ons naar Starbucks voor een heerlijke frappocino caramel. Het eerste echte stukje cultuur was Fort Zoutman, een fort net zo groot als het tuinhuis van mijn ouders. Later zijn we ook nog naar the Historical Graves geweest waar volgens een omwonende verschillende indianen lagen begraven. Eenmaal thuis vertelde een foto die ik gemaakt had van een informatiebord me dat er helemaal geen indianen lagen maar oude commandeurs.

Nadat ik Shirley af gezet had bij haar werk ben ik zelf nog even de toerist uit gaan hangen. Even wat foto’s overdag gemaakt van een aantal kroegen waar we vaak heen gaan. Zovaak zie ik die immers niet in het licht. Toen ik voor de Wind Mill stond zag ik aan mijn rechts de Babali Bird Sanctuary. Perfect! Die had ik nog niet afgestreept op mijn lijstje! Ik ben boven in de toren geklommen en had uitzicht over een prachtig natuurgebied, vol met vogels. Echt iets voor vogelaars! Peter?!?

Ondertussen hebben we een feestje gehad ter ere van onze nieuwe kraan, hij is eindelijk in gebruik genomen. Alle politiek belangrijke mensen waren aanwezig en de bewaking was goed bezig. Na een speech van onze algemeen directeur kregen we een lekker glaasje champagne gevolgd door cocktails en luxe hapjes. De volgende dag was er weer een feestje ter ere van twee collega’s en daar werden alle restjes van de dag daarvoor weer voorgeschoteld. Gelukkig nog net zo lekker ;-).

Die week ben ik ook met mijn collega Marina mee naar huis geweest om haar dochter van 20 jaar te ontmoeten. Eenmaal bij haar thuis hebben we eerst samen wat gegeten en daarna heb ik haar dochter mogen ontmoeten. Het was echt heel gezellig en we hebben wat oude foto’s van Marina gekeken. Die avond ben ik samen met Kristy en een paar van haar vriendinnen naar de bioscoop geweest waar we naar de film Paul zijn geweest. Het was zo gezellig dat we snel weer wat samen gaan doen!

Weer een andere collega heeft zo iets leuks voor me geregeld. Ik ben namelijk naar het museum Unoca gebracht waar ik van zijn zus een rondleiding heb gekregen. Het doel van Unoca is het beschikbaar stellen van echte Arubaanse kunst voor het publiek. Daarnaast helpen ze mensen die kunst en cultuur willen studeren en investeren ze geld in projecten die met kunst en cultuur te maken hebben. Voor ik weer naar mijn werk ging heb ik enkele boeken cadeau gekregen, kon het eerst niet geloven. Eén boek over de geschiedenis van Aruba, één over de oude indianen van Aruba en één boekje in het Papiamento vol met Arubaanse gezegden, ben er echt zo blij mee!

Om nog wat meer Arubaanse kunst en cultuur te mogen opnemen ben ik op aanraden van een vrouw die ik binnen Unoca gesproken heb naar een expositie geweest van moderne kunst. De kunstobjecten waren zeer verschillend en gemaakt door jong en oud. Samen met Ruud hebben we naar korte filmpjes gekeken, foto’s, tekeningen, torens, bladeren en ga zo maar door. Ik hou er van!

Iets wat ik nog even wil vertellen is dat ik onlangs mijn eerste Arubaanse Salsa diploma heb ontvangen, ben begonnen met een Bachata cursus en vrijdag ga beginnen met mijn volgende Salsa cursus.. lekker bezig!

Xxxxxxxxxxxxxxxx Sam

  • 20 April 2011 - 19:35

    Marloes:

    He sammie..
    komt me bekend voor die fotos van uitgaan!
    Leuk dat je alle mooie plekjes van Aruba aan het ontdekken ben..
    Spreek je snel weer xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Oranjestad

Sam

Actief sinds 07 Dec. 2010
Verslag gelezen: 723
Totaal aantal bezoekers 94971

Voorgaande reizen:

18 Januari 2011 - 15 Juli 2011

Aruba Adventure

17 Oktober 2011 - 30 November -0001

Aruba home

Landen bezocht: